Peminat Setiaku

Wednesday 17 October 2012

Pengenalan Peribahasa


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Sebelum saya bercerita, memberi bahan pembelajaran, soalan-soalan latihan dan memaparkan beberapa aktiviti berkaitan Peribahasa dengan lebih lanjut, terlebih dahulu ingin saya mendefinisikan apakah Peribahasa.
Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat, peribahasa bermaksud ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu seperti bidal dan pepatah.  
Wikipedia ( 2012) "Menurut Za'baperibahasa ialah susunan kata yang pendek dengan makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap didengar dan bijak perkataannya.
Peribahasa tradisi merujuk kepada peribahasa yang digunakan dalam pertuturan sehari-harian atau secara bercetak sebelum tarikh kemerdekaan. Peribahasa moden pula merujuk yang dicipta selepas tarikh tersebut. Peribahasa merupakan sebahagian daripada bahasa kiasan dalam budaya Melayu".
Wiktionary ( 2012 ) "Peribahasa adalah ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu seperti bidal, pepatah, dan sebagainya".
Secara ringkasnya dapatlah dihuraikan bahawa Peribahasa, merupakan kelompok kata atau ayat yang digunakan dalam kalangan masyarakat Melayu sebagai medium atau wacana untuk menyampaikan maksud, gambaran, hasrat atau kata-kata secara berlapis sama ada yang bersifat positif mahupun negatif.
Peribahasa terbahagi kepada empat bahagian iaitu Simpulan Bahasa, Perumpamaan, Pepatah dan Bidalan (bidal).

Pada ruangan ini, saya sertakan dua keping gambar yang mengandungi bahan-bahan rujukan saya. Insyaallah pada ruangan berikutnya saya akan beri beberapa contoh peribahasa mengikut bahagiannya.
Terima kasih.









2 comments:

Kancil 8349 said...

perkongsian ilmu yang baik...

Rusnah Jumat said...

Insyaallah untuk manfaat murid-murid juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...